Eten in Schotland....Haggis?

Eten in Schotland...
Als ik denk aan eten in Schotland dan denk ik aan vis, aardappelen, worstjes, bonen en....Haggis.

Wat is haggis?

Haggis is een zeer geliefd Schots voedsel, bestaande uit ingewanden. Yak?
Maar voordat ik verder ga met oordelen, laten we eerst eens kijken wat haggis nou precies is. Ik heb wat research gedaan en de volgende info gevonden:
In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, kan je haggis niet bovenop een Schotse berg, heuvel, of glen afschieten.
Haggis & Whiskey
Haggis is een soort worst of hartige pudding, waarin vlees wordt gecombineerd met havermeel, zout en kruiden.
Dat gaat nog wat worden met mijn vegetarische voedingswijze.
Haggis werd ooit als gerecht voor arme mensen beschouwd, omdat het van orgaanvlees wordt gemaakt. Tegenwoordig is het zeer populair en komt het op menu’s overal in het land voor.
Ik denk dat het heel verstandig is als ik een Schots kookboek ga openslaan in de bibliotheek.
Haggis wordt meestal als onderdeel van het wereldberoemde Burns Supper geserveerd, een jaarlijks feest rondom het leven en de werken van de nationale dichter van Schotland, Robert Burns. Een traditioneel Burns Supper wordt geserveerd met geschilde en gepureerde ‘neeps’ (rapen), ‘tatties’ (aardappelen), haggis en whisky.
Nou ja, die Neeps en Tatties zijn nog niet zo erg.
Maar onder de meer eigentijdse haggis-schotels die in restaurants en pubs overal in Schotland op het menu staan, vind je ‘The Flying Scotsman’, die uit kipfilet gevuld met haggis bestaat, of de uitstekende ‘Balmoral Chicken’, waarbij de gevulde kip ook nog eens in spek wordt gewikkeld.
OMG. Ik moet me op mentaal-voedingsgebied gaan voorbereiden .
Er is ook overal vegetarische haggis verkrijgbaar, van havermout en linzen.
Gelukkig, zal ik dan maar zeggen... :-)

 

 Hoe wordt haggis bereid?

Wil ik het weten? Eigenlijk wel. Ik wil weten wat ik straks voorgeschoteld krijg.
Haggis moet worden opgewarmd tot het goed heet is. Het kan in de zak worden gekookt, in de oven of in de magnetron worden verwarmd, maar verwijder dan wel de verpakking, metalen klemmetjes en het omhulsel; wat dat dan ook moge zijn.
O, gelukkig. Het is blijkbaar de kant-en-klare variant.
Dit veelzijdige gerecht hoeft niet beperkt te blijven tot het Burns-feest, met de ‘neeps’ en ‘tatties’. Probeer eens heerlijke haggis-nachos, -canapés of -lasagne.
Eerlijk gezegd sta ik niet te springen van geluk.
Maar...als er vegetarische haggis bestaat, dan is er nog hoop voor mij. Toch?